دی سینما تکیه کلام هایی از فیلم ها که معروف شدند - دی سینما

تکیه کلامهای مشهور در فیلم و سریال ها

تکیه کلام، صدا یا کلماتی است که گاه تبدیل به عادت شده و ممکن است افراد بسیاری در مکالمات روزمره خود از آنها استفاده کنند. در برخی مواقع تکیه کلام ها جالب و بامزه از طریق رسانه ای مانند تلویزیون باب میشود و در همان مقطع پخش سریال استفاده شده و سپس به دست فراموشی سپرده شود. 

قطعا بیشتر افراد در گفت و گو های روزمره خود از تکیه کلام هایی استفاده می کنند که گاه شناسه ای برای معرفی آن فرد می باشد. رسانه هایی از قبیل تلویزیون و سریال های پرطرفدار در ظاهر تاثیر بسیاری در فرهنگ جامعه می گذارند چرا که مخاطبان بعد از مشاهده این مجموعه ها، دیالوگ یا رفتار بازیگر را مشاهده و در شرایطی مشابه موقعیت های بازیگر، آن را به کار می برند. سریال های کمدی یکی از اصلی ترین منابع تکیه کلام های روز جامعه است. 

سریال پایتخت

سریال پایتخت و تکیه کلام هایی که در هر قسمت با لهجه شرین خانواده شمالی داستان به خودی خودی ظرفیت بالایی برای تکیه کلام سازی از خود بروز داد. خلاقیت در کار محسن تنابنده همیشه وجود داشته است، دیالوگ های نقی (مگه داریم ، مگه میشه) (دادااااااااش) مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بود.
شخصیت علیرضا خمسه در نقش بابا پنجعلی و جملاتی که گاه استفاده می کرد مانند ( زنتههههه ، الکی میگی ، نقی نهار نَخِردَم ) پر تکرارترین عبارتی بود که در سریال پایتخت باب شد.

تکیه کلام های نون خ

علیرضا خمسه در سریال پایتخت / عکس از نادر فوقانی 

احمد مهران فر در نقش ارسطو عامل، شخصیتی مخاطب پسند با آن لهجه خاص بود. از جمله جذابیت های او جر و بحث هایی است که با پسر خاله خود نقی معمولی داشت. تکیه کلام های ارسطو (حساس نشو ، حساس نشو ) هم تبدیل به تکیه کلام شد.

نقش هومن حاجی عبدالهی ایفاگر شخصیت رحمت امینی ، در ابتدا خیلی جدی نبود و قرار نبود که در ادامه پایتخت ماندگار شود اما دوست داشته شدن این نقش توسط مردم باعث شد تا محسن تنابنده به حضورش در ادامه سریال جدی تر فکر کند. رحمت امینی در ادامه بیشتر جملات خود از تکیه کلام (ناپلئونی رو بیارم) استفاده می کرد.

بهرام افشاری هم یکی از شخصیت های به یاد ماندنی و پر طرفدار در سریال پایتخت بود که در نقش بهتاش فریبا با تکیه کلام های ( اَ اَ اَ اَ اَی خِدا ) (وِلَ هَکِن ) به شهرت رسید.

بازیگران سریال پایتخت

 سریال لیسانسه ها

یکی از کاراکتر های اصلی سریال لیسانسه ها ، نقش حبیب با بازی هوتن شکیبا بود، که با تعریف جوک ، استایل با مزه خود در پوشیدن کت و شلوار و کتونی ، مورد توجه قرار گرفت. تکیه کلام های پرتکرار سکانس های او (چرااااا من؟) با حالت دستانش که به طرف خود اشاره میکرد و از طرف مقابل سوالش را می پرسید بین طرفدارانش باب شد.  

هوتن شکیبا

هوتن شکیبا در سریال لیسانسه ها/ عکس از سمیرا بختیاری

بیژن بنفشه خواه با بازی و توانمندی هایش در نقش (آقای دکتر مهاجر) بیشتر به چشم آمد و  به گفته خود، مردم او را که می بینند دست هایشان را مثل نقش دکتر مهاجر بالا می آورند و می گویند (سپااااااااس) (شاد و پیروز باشید).

ساختمان پزشکان 

شقایق دهقان در نقش خانم شیرزاد برای خودش پدیده ای بود. ویژگی بارز نقش خانم شیرزاد ، روی اعصاب بودن او بود که با ضریب هوشی به شدت پایین خود جذابترین سکانس های سریال را به وجود می آورد. کمتر کسی است که تکیه کلام او را ( واقعاااااااا ؟ ) شنیده باشد ولی در موقع شک و تردید  به صورت کشدار بیان نکرده باشد.

دکتر نیما با بازی بهنام تشکر نیز تکیه کلام ( اساسا معتقدم!) را بسیار مورد استفاده قرار می داد.

شقایق دهقان

سریال مجید دلبندم

مجید صالحی صدا پیشه مجید دلبندم بود. شخصیتی که مدام کلمات را اشتباه می گفت و مخاطبانش با عصبانیت می گفتند :مجید جان دلبندم اون یک چیز دیگست، به قدری میان مردم گل کرد که کافی بود شما یک کلمه را اشتباهی بگویید تا آن وقت به شما بگوبند (مجید دلبندم …….. ) 

عروسک مجید دلبندم

سریال دودکش

شخصیت اصلی سریال یعنی هومن برق نورد در نقش فیروز مشتاق، خیلی زود تکیه کلام هایی را میان مردم در ماه مبارک رمضان محبوب کرد. (خدایا مرا به خاطر قمپوز هایی که تا به حال در کردیم و لُغُزهایی که خواندیم ببخش و بیامرز و در آمپاس قرار نده …… الهی آمین !)
(ضرس قاطع) و ( اِن قُلت) تکیه کلام های دیگر او بودند که تا مدت ها دهان به دهان می چرخید. 

هومن برق نورد

سریال در حاشیه 

سریالی که با وجود ستارگان دنیای کمدی در قسمت های ابتدایی خود توانست مخاطبان زیادی را پای تلویزیون نگه دارد.

زهتاب با نقش آفرینی جذاب سید جواد رضویان، شخصی جاه طلب بود که باعث هرج و مرج در بیمارستان می گردید. شیوه صحبت کردن و تکیه کلام های او همچنان تقلید می شود مانند ( این بیمارستان واسه ماست ، یعنی کُلِش واس ماست)، (آقایون داداشا ، داداشای گلم). 

جواد رضویان و مهران مدیری

سریال ستایش 

در سریال ستایش ، داریوش ارجمند با نقش حشمت فردوس بسیار مورد توجه قرار گرفت. شخصیتی با اخلاق تند، جدی و گاها دیکتاتور خود باعث شد تا تکیه کلام معروفش (افتااااااد؟) تا مدتها به یکی از تکیه کلام های رایج تبدیل شود. 

داریوش ارجمند

فیلم اخراجی ها 

فیلم کمدی جنگی  اخراجی ها، در دوران اکران خود طرفداران بسیار زیادی داشت، دوستانی که به دلایلی راهی جبهه می شوند  و هر کدام با دیالوگ های شیرین، جذابیتی به فیلم اضافه و توجه مخاطبان را به خود جلب می کنند.

اکبر عبدی در نقش بایرام یکی از شخصیت های جذاب این فیلم بود که دیالوگها او بسیار پرتکرار شد مانند (برای سلامتی رزمندگان اونجا، با ما که اینجاییم، می خواهیم بریم اونجا، صلوات بفرستید)، (بچه ها بیچاره شدیم، صاحبش اومدش)، (خودمم ؟ فکر کردم اونا زدند) 

بیژن با بازی  امین حیایی نیز تکیه کلام مشهوری داشت:(داش اینجا چی می دن؟)  و امیر با بازی ارژنگ امیرفضلی نیز یکی از تکیه کلامهای پرتکرار میان  مردم را رواج کرد:(صبح چهارشنبست، برای غافلگیری اموات صلوات)

دیالوگ کریم با بازی سیروس کهوری نژاد نیز بسیار باب شده بود:(بیژن ! خودت رو اصلاح کن. بیژن :عه همین صبح اصلاح کردم، هر کی من رو می بینه می گه خودت رو اصلاح کن.)

فیلم اخراجیها

سریال نون خ 

سریالی که به بهترین نحو توانست هویت هموطنان کُرد را نمایش دهد، تکیه کلام سعید آقاخانی در نقش نورالدین با همان لهجه شیرین خود در بین مخاطبین بسیار تکرار شد. (آیییییی باریک الله)

سعید آقاخانی

سعید آقاخانی در سریال نون خ / عکس از میثم محمدی

سریال خانه به دوش 

سریال خانه به دوش یکی از مجموعه های طنزی است که در دوران خود مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و بعد از آن چندین بار بازپخش شد. با اینکه سالها از پخش سریال خانه به دوش می گذرد اما همچنان دیالوگ حمید لولایی در نقش آقا ماشاله که در یک سکانس به بیژن پسرش گفت :(چرا قیمه ها رو میریزی تو ماستا) بسیار تکرار می شود.

یکی دیگر از دیالوگ های ماندگار این مجموعه ، تکیه کلام خانم آناهیتا همتی در نقش نرگس است که به مادر خود خانم امیرجلالی می گفت:(مامان ، من لباس چی بپوشم ؟) 

سریال خانه به دوش

سریال مانکن

در سریال مانکن سکانس های ماندگار فرزاد فرزین در نقش بهرام که یک شخصیت با سبک صحبت کوچه بازاری بوده و سوتی های خنده دارش او را جذاب تر کرده بود. یکی از تکیه کلام های او که در سکانس های بسیاری تکرار شد حرکت دستش در هنگام عذر خواهی (ببخشید ؟!) بود. 

فرزاد فرزین

خونه مادربزرگه

خونه مادربزرگه یک مجموعه عروسکی در دهه شصت بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت و بارها بازپخش شد. شخصیت مادر بزرگه که رئیس خانه بود تکیه کلام خاص خودش را داشت:(جان قربان ) 
شخصیتی به نام هاپوکومار که هندی صحبت می کرد و منتظر صاحب خود تا با او به خانه برود ، تکیه کلام این کاراکتر شعر ( هی ، هی ، هی ، ) است اما بعد از پخش نام هاپوکومار در بین مردم بسیار تکرار شد. 

سریال خونه مادرزرگه

سریال زی زی گولو

زی زی گولو یک سریال تلویزیونی کودکانه به کارگردانی مرضیه برومند در سال ۱۳۷۳ بود. زی زی گولو از یک سیاره ناشناخته به زمین آمده و مهمترین توانایی او این بود که با خواندن ورد (زی زی گولو آسی پاسی دراکوتا تابه تا) همه چیز تغییر می کرد. یکی دیگر از تکیه کلام های این عروسک، (مادر خانومی)، (آقای پدر) بود که مورد توجه همه بچه ها و بزرگتر ها قرار گرفته و بسیار رایج شده بود.

لیلی رشیدی و امیرحسین صدیق

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 284 views بار دسته بندی : سینما ، تئاتر ، تلویزیون تاريخ : 8 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.