مطالب مشابه

6 ديدگاه

  1. 1

    یک مخاطب

    با عرض سلام و سخته نباشید خدمت تیم حرفه ای دنیای سینما.
    خدا قوت میگم به تمام دوستانی که سعی در ارتقای سواد سینمایی دارن
    و همینطور تمام عزیزانی که با درج نقد فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی به کشف لایه های قابل اکتشاف فیلم ها می پردازن.
    دست منتقد درد نکنه…
    دم مدیر سایت گرم…
    تشکر میکنم از مسئول سئوی سایت…
    دست مریزاد میگم به مسئول امنیت سایت…

    اگه چند خط دیگه ادامه بدم حتما با یک لفظ تند توی دلتون من رو مورد عنایت قرار میدین و یا در مودبانه ترین شکل ممکن قید این نظر رو میزنید.
    پس در یک فیلم اقتباسی و اون هم با این حجم از تاثیرگذاری عامیانه کار بیهوده ایه که حرف های اضافی زده بشه. اتفاقا حذف سکانس هایی که خود مخاطب قادر به درک سریعش باشه کار درستیه… مثل لحظه ای که استلا از آب بیرون کشیده میشه و به قول خودتون کات. البته بهتره این قسمت نقدتون رو کات یا اصلاح کنید چون بعد از اینکه ویل ، استلا رو از آب بیرون میکشه ما با یک فضاسازی احساسی و تقریبا عاشقانه طرفیم که تاثیر قابل توجهی روی مخاطب میذاره. پس استلای عزیز بلافاصله بعد از خارج شدن از آب از بیمارستان سر در نمیاره. نکته اینجاست که اگر صحنه ی رسیدن آمبولانس به تصویر کشیده میشد هم اون جو احساسی که ساخته شده بود تخریب میشد و هم از لحاظ زمان بندی یک باگ غیر حرفه ای بوجود میومد. ضمن اینکه مخاطب این اتفاق رو کاملا درک میکنه مگر اینکه از هوش شدیدا ضعیفی برخوردار باشه که در این صورت هیچ کدوم از مفاهیم فیلم رو درک نمیکنه پس شما جامعه ی مخاطب رو اشتباه تصور کردین.
    پایان بندی فیلم هم یکی از نقاط عطف این فیلمه. دوست عزیز هر اتفاقی… توجه بفرمایید! هر اتفاقی بعد از اون سکانس اضافی بود. کاملا اضافی!!
    سرانجام بیماری ویل مشخص شده بود. دیگه به تصویر کشیدن مرگش به شدت کار بی کیفیتی از آب در میومد. و از تاثیر کلی فیلم کم میکرد و ترازو به نفع اندوه عمل میکرد طوری که خیلی از مفاهیم اصلی دیگه به چشم نمیومد. همون بهتر که هیچ حرفی اضافی زده نشد و تکرار همون دیالوگ های اول تاثیر فیلم رو با یک تاکید به موقع چند برابر کرد. همینطور اگر دقت کرده باشید محیط هایی هم که استلا و ویل خارج از بیمارستان واردشون شدن کاملا محدود بود و تا حد امکان از جلوه های بصری کمی استفاده شد تا فضاسازی بیمارستان که با هدف تاثیر انتخابی این فیلم از همون اول بوجود اومد تخریب و یا تضعیف نشه. پس به نمایش گذاشتن ادامه ی زندگی استلا کار بیهوده و مخربی بود.
    و اینم اضافه کنم (البته اضافی نیست) که استلا توی همون سکانسی که شما نسخه ی کات شده ش رو احتمالا تماشا کردین(!) قبل از اینکه روی یخ ها بیوفته به ویل گفت که با اهدای ریه جدید هم معلوم نیست تا کی بتونه به اصطلاح خودمونی نفس راحت بکشه و ته تهش ۵ سال تا مشکل بعدیش فاصله میکشه. پس مشخص کردن یک روند برای زندگی استلا بعد از پیوند ریه ای که انجام داد ناهنجاره چون زندگی این کاراکتر روند ثابتی نداره.
    بازی کول میچل درسته که در مقابل هالی ریچاردسون ضعیف تر بود اما تا حد قابل قبولی کافی بود ( البته با توجه به ویژگی های شخصیتی و رفتاری این کاراکتر )… انقدر کافی که به جذابیت فیلم لطمه ای وارد نشد. توی انتخاب کاراکتر هم هوشمندی خاصی به کار رفته شد.
    ما توی ایران به امثال جاستین بالدونی نیاز داریم. همین!
    + این فیلم باعث شده خیلی ها برای پیوند اعضای بدنشون ثبت نام کنن اونم در سراسر جهان. هدفش صرفا آشنایی مردم با این بیماری نبوده اونم درحالی که خودتون فرمودین یک بیماری نادر!!!! مفاهیم فوق العاده در لایه های این فیلم کاشته شده که برای مخاطب قابل استفاده ست.
    من هوادار خود منتقد و تمام زحماتش هستم البته با انتظار کمی اصلاح در نگاه
    برقرار باشید

    پاسخ
    1. 1.1
      پوریا

      پوریا

      سلام امیدوارم حالتون خوب باشه

      در مورد گفته هاتون عرض کنم که بودن یا نبودن برخی سکانس ها و تاثیرشون و گیرا بودنشون بستگی به خود شخص داره و من هیچ گاه قصدم “تمام” مخاطبان این فیلم نبود و اینکه شما ارتباط خوبی برقرار کردید اما من نه این از تفاوت سلیقه ها میاد…در مورد صحنه ای که ویل استلا رو از آب بیرون میکشه مشکل اینجاست تو شات اخری که این دو کنار هم روی یخ ها افتادن به وضوح میشه بی حسی و بی حالی رو از هر دو فهمید به طوری نمیتونن تکونی بخورن و به تصویر کشیدن اینکه به طرف هر کدوم دویدن و تقلا برا نجاتشون( نه صرفا پشت تلفن و زنگ زدن) و هرکدومو به سمت بیمارستان حرکت دادن، برای من تاثیر بیشتری میذاشت حتی نشون دادن در عرض چند ثانیه ! .. درباره استلا اینکه دوباره همون گفته های اول فیلم رو تکرار کنی برای توصیف از دست دادن یه فرد مهم از زندگی، برای من حسی که قبلا اول فیلم تجربه کردم رو داشت..زندگی بعد از پیوند ریه های استلا ( توی نقد هم اشاره کردم که “استلا که حالا با کمک ویل توانسته سلامتی “موقتی” خود را به دست آورد، چگونه باید با از دست دادن نیمه‌ی خود کنار بیاید) اشاره ای در حد یه جمله ای کوتاه برای ادامه راه و ذهنیت بیننده (که نگه خب بعدش! ) میتونست بهتر باشه… چیزی که ما توی فیلم “بخت پریشان” ادامه ی زندگی و تنها بودن کاراکتر هیزل دیدیم مثلا صحنه ای که هیزل توی ماشین تنها زیر بارون بود این فضاسازی خیلی خوبی برای خلاء و نبودن یک شخص مهم از داستان بود..این فیلم هم میتونست با توجه به مسیر خودش تصمیم بهتری بگیره
      اینکه برای بررسی یا نظر دادن (چه سطحی چه جزئی) برای یک فیلم، موقیعت خودتونو با دنیای گفته شده فیلم در نظر بگیرید و وارد کنید، فکر نکنم کار درستی باشه چه تو ایران باشید یا نه مهم ورود به گفته های فیلمه…
      در مورد بیماری نادر، تلقی کردن این فیلم به عنوان اینکه موضوع فیلم نمایش یک بیماری نادر است، نبود!!
      در هر صورت ممنون بابت نظرتون…
      به اشتراک گذاشتن دیدگاه هر شخصی نسبت به یک اثر میتونه باعث پیشرفت دو طرفه بشه..

      پاسخ
      1. 1.1.1

        یک مخاطب

        اول از همه تشکر میکنم بابت وقتی که گذاشتی. این اولین نشونه ی حرفه ای بودن شماست.
        ما زمانی که شروع به ساخت یک فیلم میکنیم یا جامعه ی خاصی رو در نظر میگیریم یا مفهومی که برای ارائه و تزریق توی ذهن مخاطب در نظر داریم اینطور ایجاب میکنه که به کلیات توجه کنیم و به نحوی عامه پسندترش کنیم و چاشنی هر مزاجی رو در کنار محصولمون قرار میدیم. این فیلم هم دقیقا به دلیل موضوعیتش یک چهارچوب خاصی رو رعایت کرده. توی فیلم هایی مثال این ، که به یکیش خود بزرگوارت هم اشاره کردی هدف نهایی ، تاثیریه که به افکار و رفتار عمومی جهت میده و اون هم جهتی انسانی و بعضا آرمان گرا. منظورم واضحه پس میرم سراغ این مسئله که شما میفرمایید ارتباط برقرار نکردید و این رو ربط دادید به تفاوت سلیقه… خب پس چرا سلیقتون رو دخیل نقدتون کردین؟! پرتگاه نقد و بررسی توی ایران همینه برادر!
        شما فقط دارین توی این بخش از نظراتتون که مرتبط به کمبود برخی سکانس هاست به سوالات احتمالی ذهن مخاطبین فیلم توجه میکنید بدون در نظر گرفتن ابعاد روانشناختی کار. درحالی که داستان فیلم به بهترین شکل جمع شده و در یکی از بالاترین سطوح انسجام ذهنی . اون دیالوگ هایی که شما اول و آخر فیلم شنیدید تاثیر برابری روی شما گذاشتن؟؟!! پس اصلا فیلم رو درست نگاه نکردین. در نهایت اولویت توجه اینگونه فیلم ها باید میزان تاثیرگذاریشون باشه. باب شده میگن این اثر ماندگار نیست اون اثر ماندگاره. هرموقع جامعه ی جهانی از فاز مصرف گرایی خلاص شد این قیاس رو بنده روی چشمام میذارم اما تا اون زمان تزریق مورفین های ذهنی و روحی و نگرشی ، باید ترجیح هنرمندها و هنربازها باشه. شما امروز فقط میتونید به عامه ی مردم سرنخ بدید که همون دیدگاه کلیه. باقیش رو خودش باید بسازه و در خودش نهادینه کنه چون خودش همین رو میخواد و فقط همین رو می پذیره.
        من موقعیت خودم رو با گفته های فیلم ادغام نکردم که اگر کنم با اینهمه مشکلی که از هر لحاظ توی کشورمون وجود داره ( به خصوص فقر فرهنگی) کلی غلط املایی توی شعورم دیده خواهد شد.
        عرایض بنده واضحه و امید دارم که شما هم شخصیت باهوشی هستید و منظورم رو درک میکنید
        به اشتراک گذاشتن نظرات میتونه باعث پیشرفت باشه به شرط اینکه نخواین صرفا نظری داده باشین!

        پاسخ
        1. 1.1.1.1
          پوریا

          پوریا

          سلیقه خودم برای من همون دیدگاه منه، نظر و دیدگاه شخص خودمه بر فیلم و به این علت و آن علت فیلم بعضی جاها قوی و بعضی جاها ضعیفه… تعریف “سلیقه” برای شما چگونه تعریف شده به خودتون مربوطه من هیچ وقت نگفتم که کلیت داستان و ساختارش به طور کلی مشکل داره یا اصلا به درد نمیخوره یا کلا روی احساساتم تاثیری نداشت گفتم با این نکاتی که من دیدم میتونست بهتر بشه برای من…اگر یک فیلم واقعا بد یا خوب باشه همه مخاطبان دنیا در موردش بد و خوبشو میگن طبق تعریفات شما از فیلم پس باید از نظر منتقدان مجلات و سایت ها معتبر هم جزو فیلم های بی نقص ساخته شده در طول دوران باشه آیا واکنش دنیا (نمرات از سایت های معتبر که تاثیر غیر قابل انکاری بر فیلم ها دارند) به نسبت به این فیلم همینه که منو شما میگیم؟ میتونید چک کنید و حتما چک کردید که درمورد قابل پیش بینی بودن فیلم هم مورد انتقاد قرار گرفته ولی من مشکلی نداشتم …شما وقتی تصمیم ساخت یک فیلم میگیری اگر قرار بر این باشه همه رو راضی نگه داری و نظر هرکسی رو دخیل کنید، اصلا چرا میخواید فیلم بسازید وقتی ایده و روش ساختش از خودتون نیست!! اینجوری که باید فیلم رو به چندین روش روایت کنی که آخرشم معلوم نیست چارت درستی از فیلم بیرون بیاد یا نه!… کوچکترین یا بزرگترین نظر از هر شخصی میتونه باعث تاثیری بر موضوعی بشه این چیزیه که همه جا خودشو نشون میده.. حالا که به قول شما دنیای ما مسیر اشتباهی رو میره، پس با آثار خودتون توی هر زمینه ایی سعی بر تغییر داشته باشید.!
          موفق باشید

          پاسخ
          1. 1.1.1.1.1

            یک مخاطب

            سلام مجدد. عذرخواهم بابت دیرکرد این پاسخ.
            برام جالب اینه که شما سعی میکنی من رو متوجه منظورت از لغت “سلیقه” کنی درحالی که تفسیر جدیدت هم همون مفهوم سابق رو توو خودش داره.
            سلیقه ی هرکسی دیدگاه شخصی اون شخصه. خب اینکه دقیقا همون سلیقه ایه که منظور من از پاسخ قبلی بود. این همون سلیقه ایه که نقد و تبادل نظر رو پنچر کرده. اما بیخیال ! من نمیخوام راجب مفهوم به این سادگی و منظور ساده ترم بحث کنم. فقط با این تفاسیر شما ، شما اصلا نقد نکردی فقط نظرت رو گفتی. نظرت هم قابل احترامه دوست عزیز.
            وقتی یک فیلم نقد میشه بااااید برای ارتقای سطح دانش و آگاهی هنرآموزان و هنرمندان باشه در غیر این صورت رجوع کنید به آخرین جمله ی پاسخ قبلیم. و یک نقد درست حسابی ، لازمه ش بررسی بسیار دقیق و جزئیه از روایای مختلف.
            من نگفتم ما با یک شاهکار سینمایی طرفیم! بلکه ما با یک شاهکار اجتماعی طرفیم.
            و ای کاش مجال توضیح جزئیات بیشتر…
            منم با تمامیت نگاه سطحی شما به این فیلم مخالف نبودم و نیستم. فقط بخش هایی که با دقت نگاه نکردین رو براتون توضیح دادم مثل یک رفیق ، مثل یک برادر.
            در اصل این فیلم قسمت پایانیش سکانس دیگه ای بود اما بعد از اکران توی سینما مردم نپسندیدن و به همین خاطر حذف شد.
            این رو هم اضافه کنم که دیالوگ آخرین فیلم همون دیالوگ ها بود ولی تصویر کمی متفاوت تر بود. و این ترکیب کاملا درست و هوشمندانه بود.
            حالا… شما با یک فیلمی طرفین که هدفش تاثیر اجتماعیه. اونم توی چند زمینه.
            شما با همچین هدفی برای همچین جامعه ای باید سلیقه های مختلف رو در نظر بگیری و این سلایق رو با سلیقه ی خودت بنشونی پای میز مذاکره تا به یک نتیجه ی کلی استاندارد برسن.
            خیلی صحبت هام واضحه و نمیدونم که شما که به عنوان یک منتقد که باید تحلیل گر قدرتمندی باشی چرا متوجه منظورم نمیشی.
            من با تغییر موافقم ولی این فیلم که نزده جاده خاکی. دقیقا درصدد تغییره. اما تغییری که شما میگی محدود به میز کار خودته. تغییر اجتماعی این روزها محتاج هنرهاست.
            تغییر فقط نباید توی هنر اعمال بشه.
            قبول دارم که شما توی نظری که در مورد فیلم دادین خواستید نقاط قوت و ضعفشو بگی اما هیچکدومو درست بررسی نکردی.
            لازمه که دانش های لازم رو بدست بیارین بعد دست به قلم بشین.
            من زمانی که اولین پاسخ رو دادم احساس کردم با یک شخص تحلیل گر طرفم اما الان ناامید شدم و برای پاسخ بعدی انگیزه ای ندارم.
            سپاسگزارم

  2. 2
    پوریا

    پوریا

    در مورد نقد فیلم با مطالعه بیشتری متوجه میشید که چه شاخه هایی برای نقد و بررسی یک فیلم وجود داره و هر نوشته ای در یک دسته از ۷ دست موجود جایگذاری میشه و مخالف بودن با یک نقد به دلیل مغایرت با نظرتون مبنی بر زیر سوال بردن نوشته نیست!..اگر اول نظرتون “بنظر من” بود هرگز پاسخی داده نمیشد..نظر دادن با نظر بردن در ذهن متفاوت…
    اگر واقعا این ژانر باشید بهتره به تماشای بزرگای این قسمت بشینید و یه مقایسه کوچیک برای خودتون میفهمید چرا نظرات متفاوتی در این باره وجود داره… برای یک فیلم الگوی خاصی وجود نداره که بخواید یک فیلمو توی اون الگو قرار بدی و آخرش هم تصمیم بر خوب بودن یا نبودن به طور قطع بگیری طرفدار زیاد نشون دهندی والا بودن اون نیست.
    مخاطب این نوشته خود منم و هیچ وقت نگفته بودم سلیقه ی “هرکسی” دیدگاه شخصی اون “شخصه”..هیچ اثری زیبایی کامل رو نداره همیشه وجود ریزه سنگ هایی لا به لای چرخ هست شما که از فیلم لذت کامل رو بردید طبق گفته هاتون آیا میتونید نقطه ضعفی پیدا کنید یا زیبایی اون کلا چشماتونو گرفته؟!…داستان عاشقانه این شکلی رو بار ها و بارها دیدیم اگر واقعا دنبال این شکل فیلم ها بودید هرگز رضایت کامل رو از فیلم نداشتید.. خواه یا ناخواه فیلم اثری دوست داشتنیه اما تکراری !!

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Five Feet Apart (2019)
بازیگران:
کارگردان:
جاستین بالدونی
نویسنده
درام، عاشقانه
آخرین نظرات
مربم میگه: سلام. برای بخش نقد فیلم و سریال اعلام آمادگی میکنم. ...
حسین بوذری
حسین بوذری میگه: با سلام و دورد و سپاس از نظر شما! این ...
الهام پزشكي میگه: متاسفانه ايرادات زيادي در نقد شما هست و داستان رو ...
pari میگه: سلام خسته نباشید من میتونم توی بخش ترجمه باهاتون همکاری ...
MehraD میگه: موافقم ب شدت واقعا نمیدونم چرا این فیلمو نشستم دیدم ...

کپی برداری از محتوا و مطالب سایت تنها با ذکر عنوان مجاز میباشد