دی سینما ثروت اصغر فرهادی چقدر است؟ - دی سینما

اصغر فرهادی، فیلم نامه نویس، کارگردان و تهیه کننده ایرانی، برای ساخت فیلم های بسیار معروفی از جمله فروشنده و جدایی نادر از سیمین شناخته می شود. وی متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ و ۴۹ ساله است. در ادامه، به بیان بیوگرافی کوتاهی از این کارگردان موفق ایرانی می پردازیم.

بیوگرافی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در خمینی شهر اصفهان است. او از کودکی به سینما علاقه مند بوده و از نوجوانی به انجمن سینمای جوان اصفهان می پیوندد و به این ترتیب اولین فعالیت خود را در حوزه سینما انجام می دهد. وی پس از دریافت مدرک کارشناسی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به دانشگاه تربیت مدرس رفته و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته کارگردانی دریافت می کند.

کارگردان های زیادی برای او الهام بخش بوده و بر روی زندگی کاری و هنری او تاثیرگذاشته اند، از جمله فدریکو فلینی، بیلی وایلدر، اینگمار برگمان، آنتونیونی و کیشلوفسکی. او همچنین فیلم دزد دوچرخه «Bicycle Thieves» به کارگردانی ویتوریو دسیکا را یکی از انگیزه بخش های خود معرفی می کند.

اصغر فرهادی در سال ۱۳۷۴ با پریسا بخت آور ازدواج می کند که حاصل این ازدواج دو دختر به نام های سارینا و ساغر هستند. فرهادی در سال ۱۳۷۷ اولین کار کارگردانی و فیلم نامه نویسی خود را با ساخت سریال “چشم به راه” تجربه کرد. سپس در سال ۱۳۷۸ مجموعه ای با نام داستان شهر ساخت. او پس از ساخت این دو سریال، به همراه ایراهیم حاتمی کیا به نگارش فیلم نامه “ارتفاع پست” پرداخت. این فیلم در سال ۱۳۸۱ اکران شد و به موفقیت قابل قبولی دست یافت.

فیلم های اصغر فرهادی

وی سازنده و کارگردان فیلم های بسیار موفقی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

  • رقص در غبار؛ فروش نزدیک به ۲۰ میلیون تومان

اصغر فرهادی پس از همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در نگارش فیلم “ارتفاع پست”، در سال ۸۱ بر روی صندلی کارگردانی نشسته و فیلم “رقص در غبار” با تهیه کنندگی ایرج تقی پور را ساخت. فیلم نامه “رقص در غبار” را با همراهی علیرضا بذرافشان و محمد رضا فاضلی به رشته تحریر درآورد و سپس از بازیگرانی همچون باران کوثری، فرامرز قریبیان و یوسف خداپرست برای بازیگری نقش های این فیلم، یاری گرفت. اولین تجربه کارگردانی او با موفقیت زیادی همراه شد و توانست جایزه ویژه هیئت داوران بیست و یکمین جشنواره فجر را در بخش بین المللی از آن خود سازد. همچنین در جشنواره آسيا – پاسيفيک، جوایز بهترين بازيگر مکمل مرد (فرامرز قريبيان)، بهترين فيلم نامه و بهترین کارگردانی را دریافت کرد. علاوه بر آن فرامرز قریبیان جایزه بهترین بازیگر را در جشنواره مسکو به دست آورد. اما متاسفانه در اکران داخلی، با توجه به موضوع خاص و همچنین زمان اکران خود (آذر ۸۲) نتوانست از نظر جذب مخاطب موفقیت خاصی را کسب کند و نزدیک به ۲۰ میلیون تومان به فروش رسید.

  • شهر زیبا؛ با فروش ۶۶ میلیون تومان

در همان سالی که فیلم “رقص در غبار” اکران گردید، فرهادی دومین فیلم را باز هم با تهیه کنندگی ایرج تقی پور، جلوی دوربین برد. این فیلم را می توان اتفاقی مهم در کارنامه هنری اصغر فرهادی به شمار آورد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر توانست نامزد دریافت ۱۱ سیمرغ بلورین شود که از این تعداد، فقط جایزه بهترین صدابرداری را به دست آورد. همچنین این فیلم در جشنواره های بین المللی نیز دستاوردهایی داشت؛ از جمله طاووس طلاييِ جشنواره فيلم هند و جايزه بزرگ جشنواره فيلم ورشوی لهستان. این فیلم در ۲۰ خرداد ۸۳ اکران شد و حدود ۷۵ هزار مخاطب جذب کرد.

  • چارشنبه سوری؛ با فروش ۴۵۰ میلیون تومان

این فیلم در سال ۱۳۸۴ ساخته شد و توانست در بیست و چارمین جشنواره فیلم فجر، در ۶ بخش نامزد شده و در ۳ بخش بهترين کارگرداني، بهترين تدوين (هايده صفي ‌ياري)  و بهترین کارگردانی سیمرغ بگیرد. چهارشنبه سوری در جشنواره های بین المملی نیز افتخارآفرین بود. این فیلم در جشنواره های معتبری نظیر شيکاگو، لاس ‌پالماس، سه قاره نانت، کرالا و لوکارنو موفق به کسب جوایز ارزشمندی شد. چهارشنبه سوری پس از پایان جشنواره فجر و در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۴ به اکران عمومی درآمد.

  • درباره الی؛ با فروش ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان فقط در تهران

این فیلم که در سال ۱۳۸۷ ساخته شد توانست فرهادی را در عرصه بین المللی به یک چهره شناخته شده تبدیل کند. حواشی پیش آمده برای گلشیفته فراهانی، اکران فیلم را با مشکلات متعددی مواجه کرد. این فیلم سرانجام در تاریخ ۱۶ خرداد ۸۸ به روی پرده سینماها رفت. یک هفته پس از آغاز اکران عمومی این فیلم، حواشی پس از انتخابات ۸۸ آغاز شد. علی رغم تمامی مشکلات، “درباره الی” توانست فقط در تهران به فروش بیش از ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان دست یابد و پس از فیلم “اخراجی ها۲” دومین فیلم پرفروش سال شود. از مهم ترین افتخارات و جوایز “درباره الی” می توان به این موارد اشاره کرد: جايزه خرس نقره‌اي بهترين کارگرداني از جشنواره برلين، جايزه بهترين فيلم در جشنواره‌هاي کرالا، جايزه ويژه هيأت داوران و بهترين فيلمنامه جشنواره آسيا- پاسيفيک در عرصه بين ‌المللي، ترابيکا، جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فيلم از نگاه تماشاگران در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر.

  • جدایی نادر از سیمین؛ با فروش ۳ میلیارد تومان

این فیلم، پر افتخارترین فیلم تاریخ سینمای ایران از لحاظ مرغوبیت جوایز به شمار می رود. “جدایی نادر از سیمین” توانست اولین فیلم ایرانی باشد که برخی از مهم ترین جوایز سینمای جهان از جمله پالم اسپرينگز، گلدن‌گلوب، سزار و اسکار را از آن خود ساخته است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر نیز توانست ۵ سیمرغ بلورین در بخش هایی نظیر بهترین فیلم نامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورده و دو دیپلم افتخاری بهترین بازیگر را برای ساره بیات و شهاب حسینی به ارمغان آورد. “جدایی نادر از سیمین” سرانجام در نوروز سال ۱۳۹۰ اکران عمومی شد.

  • گذشته؛ با فروش ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

“گذشته” اولین فیلم غیر فارسی زبان فرهادی بود که با حضور طاهر رحیم، علی مصفا و برنیس بژو، به زبان فرانسوی ساخته شد. این فیلم نیز مورد توجه جشنواره های جهانی گوناگونی قرار گرفته و در بسیاری از آن ها نامزد دریافت جایزه شده است.

  • فروشنده؛ با فروش ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

این فیلم که بازیگران اصلی آن را زوج محبوب شهاب حسینی و ترانه علیدوستی تشکیل می دهند، توانست به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شود. این فیلم در جشنواره کن نیز موفقیتی کم نظیر را به دست آورد و توانست جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد را از آن خود سازد. فروش ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی این فیلم نیز خود موفقیتی بزرگ به حساب می آید.

و در پایان، اگر شما نیز از علاقه مندان به سفر و تجربیات جدید هستید، پیشنهاد می کنیم از قیمت تور ۸ روزه استانبول و جزییات آن اطلاع یافته و برای سفری مهیج و به یاد ماندنی اقدام نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 1,769 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 30 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.